Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /homepages/43/d432186193/htdocs/gabriela-firea/wp-content/themes/gvf/header.php on line 1
Codul Rutier: Între viață și zmeii de pe șosele | Gabriela Firea

Codul Rutier: Între viață și zmeii de pe șosele

marți, 24 septembrie, 2013

Proiectul de modificare a Codului Rutier elaborat de Ministerul de Interne și supus dezbaterii publice a provocat în ultimele zile discuții aprinse, focalizate însă în majoritate pe chestiuni de amănunt. Sunt, desigur, importante și amănuntele, căci din ele se întrupează întregul, dar de cele mai multe ori ne lăsăm purtați de valurile polemicilor și scăpăm din vedere fondul problemei.

Că proiectul prezentat este perfectibil era de la sine înțeles, dovadă în acest sens fiind și promptitudinea cu care inițiatorii s-au dovedit receptivi la critici, modificând anumite articole controversate.  Rămân însă în discuție anumite principii care stau, sau ar trebui să stea la baza unui astfel de demers.

Cele mai multe critici la adresa proiectului pot fi grupate în două mari categorii: cele care vizează cuantumul amenzilor și cele care vizează perioadele sensibil mărite de suspendare a permisului de conducere auto în cazul unor abateri de la Codul Rutier.

În ce privește prima categorie, este invocat faptul că amenzi de ordinul miilor sau zecilor de mii de lei ar fi disproporționate în raport cu veniturile populației, ceea ce nu ar duce la efectul dorit de prevenție, ci doar la creșterea alarmantă a corupției în rândul polițiștilor de la Circulație.

Referitor la cea de-a doua categorie de critici, venite în special din partea asociațiilor profesionale ale transportatorilor, acestea susțin faptul că suspendarea timp de câteva luni sau chiar ani a permisului auto echivalează, pentru un șofer profesionist, cu interzicerea dreptului la muncă.

Oricât de îndreptățite ar fi aceste critici, nu putem să ignorăm faptul că la sfârşitul anului 2012 erau înregistrate pe teritoriul României 9.355 de accidente grave de circulaţie, soldate cu 2.040 de decese şi 8.848 de persoane rănite grav.  În fața acestor cifre trebuie să admitem, cu toții, că trebuie luate măsuri, iar înăsprirea pedepselor pentru abateri de la regulile de circulație se impune aproape de la sine.

Sunt de acord că o amendă de 16.000 de lei aplicată unui conducător auto care câștigă 1.000 de lei pe lună nu va avea niciun efect, pentru că pur și simplu nu va putea s-o plătească. Amenzile trebuie să fie mari, mai mari, dar suportabile, având ca termen de referință câștigurile reale din România. În aceste vremuri grele pentru toată lumea, mă tem că orice măsuri pecuniare exagerate vor avea efect opus celui scontat.

Nu însă același lucru se poate spune despre suspendare permisului auto. Condusul mașinii nu este, pentru marea majoritate a șoferilor, o necesitate vitală. Prin urmare, există abateri de la Codul Rutier, în special cele care presupun asumarea voluntară, cum ar fi conducerea sub influența băuturilor alcoolice, viteza excesivă, ignorarea culorii roșii a semaforului, care ar trebui penalizate cu suspendarea permisului pentru mai mult de 90 de zile, cât este limita maximă în prezent. Iar pentru recidivă, suspendarea ar putea să crească progresiv, mergând până la anularea dreptului de a conduce autovehicule.

În ce-i privește pe șoferii profesioniști, despre care mulți spun că sunt printre cei mai agresivi participanți la trafic, mai ales cei care conduc autovehicule de gabarit mare, nu există niciun temei rezonabil pentru a le aplica un regim de discriminare pozitivă. Faptul că din condusul pe drumurile publice își câștigă existența ar trebui să fie un motiv în plus pentru a respecta legea, și nu un motiv să fie iertați atunci când o încalcă.

În concluzie, subliniez faptul că modificările care vor fi aduse Codului Rutier, în urma dezbaterii publice și a celei parlamentare, vor trebui să reașeze pe baze noi sistemul de sancțiuni, astfel încât rezultatul să fie descurajarea încălcărilor voite ale regulilor de circulație. Dacă nu vom reuși să întărim caracterul preventiv al acestor pedepse, toată agitația va fi fost inutilă. Indiferent de nivelul acestor pedepse, ele nu vor putea readuce la viață sau la normal victimele accidentelor.

Nota: Aceasta declaratie a fost citita in plenul Senatului, in sedinta din 24.09.2013

Publicat de:
Categoria: Blog
Tags: ,