Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /homepages/43/d432186193/htdocs/gabriela-firea/wp-content/themes/gvf/header.php on line 1
Ministrul Pricopie aduce lamuriri legate de bacalaureat | Gabriela Firea

Ministrul Pricopie aduce lamuriri legate de bacalaureat

marți, 11 iunie, 2013

Luni 10 iunie a fost rândul ministrului educației naționale Remus Pricopie să fie prezent la întâlnirea săptămânală a senatorilor PSD cu miniștrii cabinetului Victor Ponta. Ministrul Pricopie a făcut față unei avalanșe de întrebări din partea senatorilor social democrați, și a apreciat interesul manifestat de aceștia față de domeniul învățământului.

În ziua în care tinerii din clasa a XII-a au intrat în focul examenului de Bacalaureat, senatorul Gabriela Firea, ea însăși mamă a unui adolescent care urmează să susțină Bac-ul anul viitor, i-a adresat ministrului Remus Pricopie urmatoarele intrebari:

1. Din 1990 încoace, Bacalaureatul s-a schimbat de nenumarate ori, iar rezultatele sunt din ce în ce mai slabe. Credeți că se poate găsi o formulă acceptată de toate părțile implicate, și care sa nu fie subiect de modificare atunci când se schimba guvernul sau numai ministrul?

2. In ce măsură bacalaureatul diferențiat poate constitui o soluție viabilă și cum intentionați să extindeți acest concept, asa cum ați declarat recent?

3. De ce nu este introdusa si in scolile publice posibilitatea ca elevii sa sustina bacalaureatul international?

Va prezentam in continuare, integral, raspunsurile ministrului Remus Pricopie:

De-a lungul timpului, au fost diferite formule de bacalaureat, avem legea educației din 1995, avem o altă schimbare importantă bazată pe o Ordonanță de urgenţă din 1999. Bacalaureatul pe care îl susţinem astăzi, introdus din 2010 este un examen care are ca bază juridică Ordonanţa din 2009. Acest bacalaureat simplifică forma precedentă de examen, unde aveam atât de multe opţionale, atâtea posibilităţi de alegere, încât am ajuns în situaţia de a avea 100 de discipline posibile la care se poate organiza bacalaureat. Forma aceasta este, pe de o parte, destul de flexibilă, pe de altă parte, destul de clară, în sensul că elevii pot opta, în urma programelor pe care le urmează, pentru o formulă, sau alta, pentru un set de discipline, sau altul.

Acum există posibilitatea de diferenţiere a subiectelor din interiorul aceleiași discipline , un subiect care abia acum a atras atenţia presei, deşi există de 2, 3, ani, în sensul că, deși avem matematică, ca disciplină de examen, subiectele sunt diferite, de exemplu avem la matematică subiectele 1, 2, 3 de anul trecut, iar anul acesta am introdus și subiectul 4, cu diferențe de dificultate, toate subiectele sunt corelate însă în functie de ce au învăţat elevii. Pentru că programele sunt diferite, una este să urmezi un liceu de matematică fizică şi să ai o anumită programă şi un anumit număr de ore de matematică, alta este să mergi la un liceu tehnologic, cu nu alt număr de ore de matematică.

S-a vorbit anul acesta în presă că vor fi note foarte mari pe variantele de subiecte unde examenul ar fi, teoretic, mai ușor. Nu este adevărat, este vorba despre o distribuţie echilibrată a notelor, pentru că e normal că acolo unde au fost 2, 3 ore de matematică pe săptămână şi rezultatele să fie proporţionale cu acest număr de ore şi cu investiţia fie de timp şi de concentrare a fiecărui elev pe subiectele respective. Eu nu cred că anul acesta, pentru că am introdus limba română 2, iar până acum aveam numai limba română 1, cei care au dat limba română 2 vor avea numai note mari. Această metodă diferențiată nu face decât să apropie, să respecte principiul pedagogic potrivit caruia nu poţi să evaluezi decât în funcţie de ce ai predat. Ori acest lucru a fost făcut în toamna anului trecut, ultima diferenţiere de subiecte, prin Ordin al ministrului aprobat în septembrie, din acel moment nu se mai pot face schimbări vizavi de bacalaureat.

Pentru anii următori eu nu cred că trebuie să facem modificări semnificative în materie de bacalaureat, s-a ajuns la o formulă relativ stabilă, faptul că am avut rezultate slabe și anul trecut și acum 2 ani nu înseamnă neapărat că avem o problemă în structura Bac-ului, ci pe diferențierea subiectelor, ceea ce s-a făcut până anul acesta și sunt curios să văd care va fi impactul. Pe de altă parte, atrag atenția că în legea educației, legea nr 1/2011, este prevăzut pentru 2016 un bacalaureat care nu are nimic de a face cu realitatea, în sensul că pentru 2016 este prevăzut un bacalaureat diferențiat, în condițiile în care în învățământul liceal din România nu există curricula diferențată, manuale diferențiate, nu există profesori care să predea diferențiat.

Suntem obligați să începem o discuție amplă vizavi de ce înseamnă bacalaureatul, și care sunt așteptările pe care noi le avem în legătură cu acest examen.Trebuie să clarificăm și niște lucruri de principiu, eu în ultimele săptămâni m-am uitat pe diverse documente, și am plecat de la perioada interbelică, unde aveam o promovabilitate de 50%, poate că nu e relevant, a fost acum 80 de ani, dar m-am tot uitat în diferite etape și am văzut că au fost rezultate bune, chiar și acum 5 ani în România a fost promovabilitate de 85%. Existau dubii foarte mari, și nu trebuie să ne ascundem de asta, că, de fapt, examenul nu este corect pregătit, că se copiază, că notele nu au nicio importanță în raport cu pregătirea elevilor.

Eu cred că trebuie să ne concentrăm pe o structură a bacalaureatului bine echilibrată și apoi pe o pregătire a elevilor corespunzătoare. Să introducem aceste pilotări nu doar la clasa a 12-a, așa cum am avut anul acesta, dar din păcate anul acesta s-au făcut descentralizat, adică fiecare județ a dat în momentul în care a cosniderat și după subiectele care i s-au părut potrivite, ceea eu cred că a fost greșit, trebuie să le facem centralizat, adică aceeași structură care face, care pregătește subiectele la nivel național, tot aceasta să facă și antrenamentul pt examenul național. Și de la anul încă n-am decis, ordinul de ministru va fi semnat în august-septembrie, dar, propunerea noastră este să avem simulare națională centralizată în clasă în luna martie și simulare examen de bacalaureat în clasa a 11-a, undeva în luna mai, lucru care n-a mai fost niciodată. Noi ne trezim, cu trei luni înainte de bacalaureat să  spunem că vai, am avut simulări și rezultatele sunt catastrofale. Cred că trebuie să ne trezim mai din timp, și, aceste simulări la clasa a 11-a sigur că necesită un efort din partea profesorilor, necesită bani, pentru că ai nevoie să acoperi costurile unui astfel de exercițiu, dar eu cred că investiția este mică în raport cu ceea ce ar trebui să obținem, respectiv o sensibilizare a părinților, a elevilor, cu un an de zile înainte de examen.

În ceea ce privește bacalaureatul internațional, titlul sună foarte bine, și este o instituție respectabilă, dar bacalaureatul internațional este gestionat de un ONG din Elveția, rulează în 800 de școli la nivel mondial, din 90 de țări și se face contracost. Sigur că în toată această perioadă, din 1950 sau 1960, de când a apărut, a reușit să demonstreze faptul că este un examen serios, motiv pentru care este recunoscut inclusiv la noi în țară, dar costă aproximativ 900 de euro, pentru ca un elev din România să parcurgă un bacalaureat internațional. Sunt doar câteva școli din România unde se susține acest bacalaureat internațional și nu pentru toți elevii ci doar pentru cei care doresc. Ceea ce trebuie să reținem noi din acest bacalaureat internațional este rigurozitatea cu care se organizează și recunoașterea internațională. În momentul în care prezinți o diplomă de bacalaureat internațional nu există niciun fel de comentarii. Eu sper ca și noi să reușim, după ce am plecat de la 85% și am ajuns la 45% promovabilitate la Bac, sper să reușim să ajungem la un procent bun, care să aibă o acoperire în realitate, nivelul de pregătire al elevilor.