Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /homepages/43/d432186193/htdocs/gabriela-firea/wp-content/themes/gvf/header.php on line 1
Chitoiu: Mediul de afaceri trebuie sa interactioneze mai putin si mai ieftin cu statul | Gabriela Firea

Chitoiu: Mediul de afaceri trebuie sa interactioneze mai putin si mai ieftin cu statul

miercuri, 5 iunie, 2013

Ministrul Finanțelor Publice, Daniel Chițoiu a fost solicitat de senatorul PSD Gabriela Firea să ofere argumente împotriva acuzaţiilor Opoziției potrivit cărora Guvernul  ar fi majorat, prin Ordonanţa 8/2013, taxele pentru mediul de afaceri, agricultori şi firmele mici, ceea ce ar contraveni promisiunilor făcute de USL în campania electorală. Vă prezentăm în continuare răspunsul integral formulat de dl ministru Chițoiu:

”Aceste acuzaţii pot fi plasate cu uşurinţă într-o interpretare de tip politicianist. Măsurile luate prin Ordonanţa 8/2013 se regăsesc în programul de guvernare al USL şi în niciun caz ele nu se referă la majorarea taxelor pentru mediul de afaceri.

De exemplu, în ceea ce priveşte impozitul pe veniturile microîntreprinderilor am trecut la un sistem mai simplu de impozitare, adică impozitarea cifrei de afaceri care dincolo de simplificare fiscală contribuie şi la scăderea costurilor de conformare fiscală, din partea întreprinzătorilor, şi a costurilor de administrare din partea instituţiilor statului.

Întotdeauna am considerat că mediul de afaceri va fi cu atât mai performant cu cât va interacționa mai puțin și mai ieftin cu instituțiile statului, mai ales în plan fiscal. Orice simplificare a sistemului face ca întreprinzătorii să-și concentreze eforturile și energiile investiționale către afacerile lor, și mai puțin către birocrația statului.

Totodata, s-a eliminat obligativitatea ca agenţii economici care se încadrează în această categorie a microintreprinderilor să aibă cel puţin un salariat ceea ce, din nou, reprezintă o măsură menită să simplifice sarcinile administrative ale acestora legate de calcularea şi raportarea impozitelor şi contribuţiilor salariale.

Apoi, în agricultură, am urmărit lărgirea bazei de impozitare, ceea ce nu înseamnă de fapt majorare de taxe, ci fiscalizarea unor venituri care erau neimpozitate, adică cele provenite din creşterea animalelor, din silvicultură, piscicultură.  Măsura a fost justificată prin reducerea evaziunii fiscale, în contextul a ceea ce noi ne-am asumat prin programul de guvernare și, de altfel, am și negociat cu organismele financiare internaţionale în privința eficientizării sistemului fiscal.

A susţine un sistem concurenţial corect şi eficient inseamnă a realiza că NU este corect ca unii să plătească taxe şi impozite, iar alţii să câştige pe seama evaziunii fiscale. Nu este corect faţă de mediul de afaceri onest, adică faţă de firmele care-şi plătesc taxele şi impozitele la timp. Aici intervine rolul statului de a ajusta aceste disfuncţionalităţi care afectează piaţa, întreprinzătorii şi acumularea de capital.

În ceea ce priveşte impozitul aplicat veniturilor suplimentare rezultate prin liberalizarea preţurilor la gaze naturale, trebuie menţionat faptul ca această măsura era deja asumată şi chiar convenită cu instituţiile financiare internaţionale, fiind vorba de fapt de o măsură cu impact limitat, pentru că din 2014 intenţionăm să trecem la un nou sistem de redevenţe.

În esenţă, principiile majore pe care le-am urmărit sunt transparenţa, simplificarea şi reducerea costurilor de conformare fiscală – la nivelul agenţilor economici, şi a costurilor de administrare fiscală – la nivelul autorităţilor publice. Acesta este contextul în care ne propunem să regândim şi să reproiectăm sistemul fiscal.